Nagyvárad

Szerbia

Erdély

összefogás

2016.09.27.-30. Eszterházy Egyetem Gyakorlóiskolájának 7. évfolyamosai Kárpátalján

Az Eszterházy Egyetem Gyakorlóiskolájának 7. évfolyamosai a Határtalanul program keretében az idén Kárpátaljára utazhattak. A 7/b osztályfőnöke, Márkus Róbert tanár úr biztosított bennünket, hogy olyan tájakra jutunk el, amiket valóban érdemes minden magyarnak látnia!

Az első napon korán keltünk, buszra szálltunk és kezdetét is vette az izgalmas kirándulás. Mikor megérkeztünk Munkács várához tudtuk, semmi sem fogható ahhoz, amit ott láttunk, ugyanis más dolog egy képen megnézni és megint egy másik dolog élőben látni, átélni ezeket.  Egy ortodox templomot is megnéztünk, ami teljesen más, mint az általunk megszokott templomok. De Dimitríj atya mindenkit elvarázsolt.

A második nap reggelén, miután kikászálódtunk az igen hosszúra nyúlt éjszaka után az ágyból, megreggeliztünk, és a Gyakorlóiskola kárpátaljai, beregszászi testvériskoláját, a Bethlen Gábor Magyar Gimnáziumot látogattuk meg. Amikor megérkeztünk az iskolába, az igazgató úr köszöntött bennünket, majd a gyerekek boldogan fogadtak minket, ahogy mi is őket. Az udvaron átadtuk az adományainkat, melyeket a kirándulás előtt néhány héttel gyűjtöttünk össze iskolánk teljes népességétől. Mi kis bemutatkozó műsorral készültünk a szintén hetedikes magyar barátainknak, ők pedig izgalmas és vicces játékokkal próbáltak a kedvünkben járni.

Nagyberegben olyat láttunk, amit még soha: művészi teremkerékpár bemutatót. Egy Európa-, sőt világszínvonalú előadást láthattunk, bajnokoktól, mert mint kiderült, ők a legjobbak ebben a sportban. Lélegzetelállító volt!

Csütörtök reggel mindenki izgatott volt, mert aznap mentünk a Vereckei-hágóhoz. Útközben megálltunk Szolyvánál az emlékparkban. Ez a „Málenykíj robot” áldozatainak állít emléket. Hosszas buszozás után megpihentünk tisztáson, egy patak mellett és itt a pályázat adta kötelező feladatainkat is elkészítettük. Persze maradt idő a patakmederben játszani is. Egyik osztálytársunk sajnos beleesett a patakba, így amikor felértünk a Hágóhoz, neki fenn kellet maradnia a buszon, nehogy megfázzon a vizes ruháiban. Természetesen Rita néni Ági nénivel karöltve gondoskodott arról, hogy ez ne történhessen meg. A Vereckei-hágó valóban olyan gyönyörű, ahogyan tanáraink mondták. Mint a legtöbb magyar vonatkozású emlékművet Kárpátalján, természetesen ezt is megkoszorúztuk és Csaba bácsi vezényletével elénekeltük nemzetünk himnuszát.

Péntek reggel mindenki hamar ébredt, hogy összepakolhassunk, hiszen ez volt az utolsó itt töltött napunk. Ezen a napon ismertük meg a négy napig lakóhelyünkként szolgáló várost, Beregszászt a csodás főterével, magyar főiskolájával, hangulatos kis utcáival.

Ez a kirándulás sok mindenre jó volt: összekovácsolta az évfolyam osztályait, új barátságokat nyitott, és tanulhattunk a hazaszeretetről és a magyar történelem eltitkolt éveiről…

Örökre megmarad az emléke a legjobb emlékeink közt.

Köszönjük tanárainknak (Márkus Róbert Zsolt, Császi Csaba tanár urak, valamint Lévai-Farkas Rita, és Kovács Ágnes tanárnők) akik lehetővé tették a kiutazást, és elkísértek minket!