2017.04.23.-26. A Pollack Mihály Általános Iskola Ádám Jenő Tagiskola Erdélyben

Erdély földjén indulok feléd…
HAT-16-01-0081

2017. április 23-26 a Kazincbarcikai Pollack Mihály Általános Iskola Ádám Jenő Tagiskolájának 7. évfolyamos tanulói a Határtalanul pályázat keretében Erdélyben jártak, ebben a tanévben először. Az elnyert 1.479.000 Ft-ból 39 tanulónk jutott el erre a gyönyörű magyarok lakta területre.

A kirándulás előzményeként előkészítő feladatokat oldottak meg a tanulók, majd egy összegző órán, változatos előadásokkal, térképekkel, vetítéssel készültünk fel a nagy útra.

Nem indultunk el üres kézzel, több doboz ajándékot: édességet, tisztítószert csomagoltunk be, amit szülők, gyerekek közösen ajánlottak fel.

Egy szülő mézeskalácsot sütött ajándékba. Lázasan díszítettük a dobozokat –kis idézeteket, szívecskéket, virágokat ragasztottunk rájuk.

Az utazás napján Nagyvárad gyönyörűen felújított nevezetességeit tekintettük meg, majd Nagyszalontán a Csonka toronyban rendhagyó irodalom órán vettünk részt Arany Jánost idéző emléktárgyak között. Megtekintettük az Arany-portát, ahol a költő szülőháza állott egykoron. Ezután Arany Juliána sírját is felkerestük a helyi temetőben.

Estére fáradtan érkeztünk meg szállásunkra a Böjte házba. A ház lakói barátságosan fogadtak minket, a fiúk azonnal összebarátkoztak: focimeccsen mérték össze erejüket.

A második napot Aradon töltöttük: bejártuk a város nevezetességeit, megismertük a színházat, megcsodáltuk a városháza márványos lépcsőházát, üvegablakait. A nap folyamán többször a vértanukra emlékeztünk. Felkerestük a nekik ajánlott Szent Antal templomot, nemzetiszín szalagot kötöttünk az emlékszoborra és a vesztőhely emlékművére. Estére érkeztünk meg új  szálláshelyünkre, a dévai vár tövében, csodálatos környezetben lévő vendégházba.

A vacsora után az ebédlőben találkoztunk vendéglátóinkkal: előadtuk rövid verses, dalos műsorunkat és átadtuk az ajándékokat. Az adományt az otthon lakói meghatottan, örömmel vették át.

Volt idő a beszélgetésre, ismerkedése is. Szegénységben élő, de jól nevelt, mély érzésű gyerekeket ismertünk meg, akik büszkék magyarságukra.

Marosillyén rendhagyó történelem órán ismerkedtünk Bethlen Gábor erdélyi fejedelem életével. Az egykori várkastélyból mára már csak egy 15 m magas palotaszárny maradt fenn.

Vajdahunyad vára ámulatba ejtette a tanulókat. Kiugró tornyai, reneszánsz ablakai, korhű berendezése Hunyadi János korát idézték, amit a termekben felhangzó élő zene is megerősített. A harmadik napot Gyulafehérvár történelmi központjában fejeztük be, az érseki székesegyházban megálltunk Hunyadi János síremlékénél, a püspöki múzeumban pedig örömmel fedeztük fel a délelőtt megismert Bethlen család címerét.

Magos Déva várához felvonóval mentünk fel, ahonnan csodálatos panoráma tárult elénk. Messzi havasokig elláttunk a tiszta időben.

Tordai hasadék, Körösfő csodái után a Királyhágón keresztül hazafelé vettük az irányt. Az iskola előtt a szülők izgatottan várták gyermekeiket.

Mindenkinek sok örömet, rengeteg ismeretet, feledhetetlen élményt jelentett ez a kirándulás.