2017.05.10.-13. A Markazi Várvölgye Általános Iskola Felvidéken

HAZANÉZŐBEN

Lázas izgalommal készültek a gyerekek az útra. Önállóan fedezték fel előzetesen a Felvidék természeti, irodalmi és történelmi kincseit, készítették az ajándékot a kinti iskolásoknak.

Ajándék volt nekünk ez az utazás: megismerhettük történelmi örökségünk elveszett darabját. Ugyanakkor nekünk, markaziaknak kettős a kötődésünk a Felvidékhez: őseink szlovák áttelepülők voltak Ezért is az az úti beszámolónk címe: Hazanézőben.

Csodálatos négy napot töltöttünk együtt, rengeteg élményt éltünk át együtt. Első nap Tornalján látogattuk meg a Kazinczy Ferenc magyar alapiskolát. Meleg fogadtatásban volt részünk, és felemelő érzés volt, mikor a kinti diákokkal és tanáraikkal közösen elénekeltük a Nélküled című dalt. Jó volt átélni magyarságunkat! Láttuk a páratlan szépségű betléri kastélyt. Iglói szállásunkról reggel gyönyörködhettünk a Magas-Tátra hófödte csúcsaiban. Barangoltunk a Szlovák Paradicsom sziklás ösvényein. 800 éves freskókat csodálhattunk Zsigrán; lélegzetelállító panoráma tárult elénk a szepesi várban. Igló csepp alakú főterén ízelítőt kaptunk az építészeti stílusok sokaságából. Lőcsén a világ legnagyobb, fából készült oltára ejtett minket ámulatba. A város műemlékei között sétálva Mikszáth és Jókai regényeinek világban jártunk. Késmárkon tisztelegtünk Thököly Imre emléke előtt, és azon merengtünk, hogy lehet egy templomot úgy megépíteni fából, hogy egyetlen vasszöget sem használtak hozzá. Rimaszombaton Petőfi szobránál versenyben szavaltuk a Nemzeti dalt, Füleken bajvívást rendeztünk a várban, és városnéző sétánk során kellemes meglepetésben részesültünk: olcsón kaptunk fagyit. Csak mi.

Ajándék volt nekünk ez az utazás: megélhettük magyarságunkat, láthattuk őseink földjét, sok ismerettel gazdagodtunk. Ma már mindannyian tudjuk, mit jelent a szó: Felvidék.

Köszönjük Vágó Viktor tanár úrnak, hogy elkísért minket, idegenvezetőknek,” Attila bácsinak” pedig azt, hogy a legtöbb tudást akarta belénk tölteni, amit ez a rövid idő megengedett, és hogy minden napunkat jó kedvvel töltött meg.