2018.04.19.-22. A Szalonnai Kalász László Általános Iskola Felvidéken

HATÁRTALANUL a FELVIDÉKEN

A Szalonnai Kalász László Általános Iskola 7 -8. osztályos tanulói élményekben gazdag 4 napot töltöttünk a Felvidéken.

Tornaljánfelvidéki magyar diákokkal és tanárokkal találkoztunk.
Betlérben az Andrássyak  kastélyát jártuk végig. A krasznahorkai vár aljában elhelyezkedő Andrássy Mauzóleumot is megtekintettük. Este Rimaszombaton elfoglaltuk szállásunkat.
Másnap Lőcsén megismerkedtünk Mikszáth Kálmán világával.
A világörökség részét képező lőcsei műemlék együttest, az óváros reneszánsz korabeli épületeit és nevezetességeit néztük meg, többek között a Szent Jakab templomot és a Thurzó-házat.
Délután a Szepesi várat tekintettük meg, amely mészkősziklára épült és Közép- Európa legnagyobb várrom együttese. A várban született, Szapolyai János magyar király.

A szepesi várat 1961-ben nyilvánították műemlékké. A 3. nap Késmárkon vette kezdetét. A város a Poprád folyó partján terül el.
Késmárk Thököly Imre születési helye, ezért ide a késmárki új evangélikus templomba hozták haza hamvait.  Ezután átsétáltunk a Thököly várhoz. A vár bejáratánál elhelyeztük az emlékezés szalagját és elénekeltük a Csínom Palkó, Csínom Jankó…kezdetű kurucdalt.
Sikerült egy rövid időre bepillantanunk a Szlovák Paradicsomba is. Gyönyörködhettünk a Magas - Tátra még havas hegycsúcsaiban.
Utána Igló városával ismerkedtünk meg, ahol Színyei Merse Pál festette első tájképeit a számára oly kedves Magas Tátra hegyeiről. Tartalmas perceket töltöttünk el az orsó alakú téren, a szerencsehozó harangot is megkongattuk, amely alá állva mindenki kívánhatott valamit.

A 4. napon Kassa  történelmi belvárosát ismerhettük meg. Idegenvezetőnk előző nap este minden csapatnak kiosztott 1-1 nevezetességet, amiből fel kellett készülniük. Odaérkezve végig jártuk ezeket a pontokat, majd a csapatok bemutatták a nevezetességeket a többieknek:     a Szent Erzsébet dómot,ahol II. Rákóczi Ferenc hamvait helyezték örök nyugalomra,  a Szent Mihály kápolnát, a Kassai Thália színházat , a Rodostói házat .
 Nagyon jól megoldották a „kis idegenvezetők” a prezentációt.
Tanulóink beleláthattak a határon túli magyarok életébe, átélhették az összetartozás érzését. A Felvidék történelmi, építészeti örökségével találkozhattak, és olyan tájakon járhattak, amelynek szépsége maradandó nyomot hagy a lelkekben.