2018.08.23.-26. A Miskolci Szakképzési Centrum Bláthy Ottó Szakgimnáziuma Kárpátalján

Otthona sokfelé lehet az embernek, de hazája csak egy!

Beregsurány határátkelés.  A munkácsi vár ,mint az egyik legjellegzetesebb magyar vár ,melyet a „ hős asszony” Zrínyi Ilona védett hosszú éveken keresztül –megtekintése. Különös tekintettel a Zrínyi család emlékeire,melyet a várban felállított Múzeumi kiállítás keretein belül szemlélhetnek meg a látogatók. A Turul jelkép tanulmányozása, koszorúzás a Zrínyi-Rákóczi szobornál.Közös történelmi múltunkat keresve meglátogatjuk a testvértelepülésünk iskoláját,ahol az intézményvezető bemutatja a körülményeiket,büszkeségeiket. Átadjuk az ajándékokat és a hozott adományokat. Péterfarkasfalván megtekintjük a skanzent , ahol a tiszai táj jellegzetes épületeivel ismerkedhetnek a látogatók. A kis Görög katolikus kápolnában jellegzetes freskókat tekinthetnek meg az idelátogatók. Valamint a helyi Múzeumban ismerkedhetünk közös történelmünkkel. Szolyván megemlékezünk a XXszd.i magyar holokausztról, az elhurcoltakról. Visszaemlékezésekből hallgatunk meg részleteket. Megkoszorúzzuk az emlékművet és elénekeljük a Magyar Himnuszt. Búcsúzásképpen meghúzzuk a lélekharangotA Vereckei szorosnál megnézzük az Árpád vonal egyik bunkerét, előadást hallottunk a két világháború között és a II. világháborúban kiépített védelmi rendszerekről. Beszélgetünk, arról, hogy miért az Árpád vonal volt a legsikeresebb és miért tudták ennek ellenére elfoglalni.

A Vereckei-hágónál idegenvezetőnk segítségével a magyarság ősi bejövetelére emlékezünk. Rögtönzött ünnepséget tartunk néhány vers meghallgatásával és közösen elénekeljük a Magyar Himnuszt. Gyönyörködünk a táj nyújtotta szépségben.
Csetfalván a református templomban ismerkedünk a fakazettás mennyezettel és a templom kialakításával. Meghallgatjuk a templom történetét és a fakazettákba elbújtatott üzeneteket próbáljuk megfejteni. Útban Tiszaújlak felé megnézzük Esze Tamás sóházát, majd a Rákóczi szabadságharcról beszélgetünk. Tiszaújlakon megkoszorúzzuk a szabadságharc első győzedelmes csatájának az emlékére felépített emlékművet.  Ungvár belvárosában, a Petőfi téren, megkoszorúzzuk Petőfi Sándor szobrát. A belvárosban a zsidó és az ortodox templomok építészetének összehasonlítása után, a régi zsidó negyedben sétálgatva jutunk el a skanzenbe, ahol területen élő népcsoportok jellegzetes épületeit hasonlítjuk össze. A Görög Katolikus székesegyház egyedülálló ikonosztázát idegeneveztőnk tájékoztatása alapján tanulmányozzuk. A Mária Terézia szobornál szintén felelevenítjük történelmi emlékeinket.Csoportos város felfedezés térképpel Beregszászon. a Bethlen kastélyt, a régi Royal szállót, a tiszti kaszinó, a zsinagóga és a katolikus templom, a magyar színház épületét. A református templomban a tiszteletes úr beszél a közösség életéről. Megnézzük a Magyar Főiskola épületét.