Nagyvárad

Szerbia

Erdély

összefogás

2019. 04.14-17. Az Avastetői Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Felvidéken

AZ ALPOKALJÁTÓL A MAGAS-TÁTRÁIG
A pályázatunk célja: A határon túl élő magyarokkal való barátság erősítése a közvetlen találkozással. Oktatási célunk a tantárgyi ismertek bővítése az ott látottakkal, tapasztaltakkal, valamint kapcsolat létesítése egy magyar iskola diákjaival, pedagógusaival.
A pályázat helyszíne: Szlovákia
A résztvevők 7. osztályos diákok

1.nap

Vasárnap reggel 7 órakor indultunk- kicsit álmosan- Miskolcról, az iskola elől a Határtalanul! pályázat jóvoltából Felvidékre.

Az első állomás Krasznahorka vára volt. Mivel még nem nyitották meg a felújítás után, ezért a meredek parton fölmentünk és körbejártuk a várat. A gyerekek csapatokat alkottak, és csapatnevet valamint csatakiáltást választottak.

Megnéztük a vár alján az  Andrássy-mauzóleumot, melyet müncheni művészekkel, 1904-ben építtetett Krasznahorka ura, Andrássy Dénes szeretett felesége, Franciska számára.

Utunkat ezután Betlér felé vettük. Itt megnéztük a híres kastélyt. Bejártuk a termeit, gyönyörködtünk a festményekben, ismerkedtünk a kor szokásaival valamint Andrássy gróf sokoldalúságával.

Úton a szállás felé csodáltuk a Magas-Tátra havas hegycsúcsait.

Kicsit fáradtan érkeztünk meg a busszal Iglóra, ahol a szállásunk volt. A környezet és az épület nagyon kellemes volt. Finom vacsorával vártak bennünket. Ezután még csoportonként feladatot kaptak a gyerekek a nap eseményeiből.Pl. Totó, fogalmazás, zászlókészítés. Lefekvésig zenét hallgattunk, biliárdoztunk, stb.

2. nap

Hétfőn a reggeli után túrázni indultunk. Felmásztunk a Tamásfalvi kilátóhoz, mely a Szlovák Paradicsom legszebb része.

Izgalmas látvány volt 900 méter magasból látni a „ világot”.

Iglón, a főtéren csoportfeladatokat kaptak tanulóink. Híres épületeket kellett keresni térkép alapján.

A Városháza előtti harangot megkongatva – a hagyományhoz hűen- mindenki kívánt valamit.

Megcsodáltuk a színház épületét, és pihentünk egy kicsit.

Megkerestük Felvidék egyik legismertebb műemlékének számító, emblematikus épületét az egykori városházát, amely számos film számára szolgáltatott remek díszletként. Így pl. itt forgatták Mikszáth Kálmán: Fekete város című, Lőcsén játszódó történelmi regényéből készült filmet.

Utunk Késmárkra vezetett tovább, ahol meglátogattuk az egymás szomszédságában álló két evangélikus templomot.A nagyobb, feltűnőbb, újabb épület a 19. században épült. Vörös kupoláját jól látni a város körüli dombokról.

Itt található Thököly Imre sírja, melyre nemzetiszín szalagot kötöttünk és elénekeltük a magyar Himnuszt.

3. nap

Kedden reggel az úticélunk Kassa volt.

Mielőtt a Szent Erzsébet- székesegyházba bementünk, a gyerekek feladatot kaptak csoportonként. Körbejárták és megszámolták az ajtókat, és képet kellett készíteni a Rákóczi emléktáblánál. Kívülről megcsodáltuk a gótikus stílusban épült székesegyházat, a magas díszes volt a tornyát. csodálatosan freskókat.

II.Rákóczi Ferenc síremlékénél nemzetiszín szalagot helyeztünk el, és elénekeltük a magyar Himnuszt.

Ezután a következő látnivaló a Rodostó ház volt. Itt töltötte a fejedelem életének utolsó időszakát, száműzetésben.  Az udvaron álló Rákóczi-szobornál nemzetiszín szalagot helyeztek.

4. nap

Ezen a napon először Rozsnyóra mentünk az általános iskolába. Nagyon kedvesen fogadtak bennünket.

Megnéztük az iskolát, filmvetítéssel megismertették velünk a városukat és a tanulók életét. Mi is bemutatkoztunk az itthon – Miskolcról és az iskolánkról - elkészített PPT-vel. Elénekeltük az Összetartozás dalát, és átadtuk az ajándékainkat, valamint barátságszalagot kötöttünk a gyerekek kezére. Ezzel éreztetve, hogy a barátság „határtalan”.

A főterén megnéztük Andrássy Franciska szobrát és a Tűztornyot.

Visszautaztunk Rimaszombatra, majd térkép segítségével megkeresték a gyerekek Tompa Mihály szobrát.

Petőfi Sándor szobránál elszavaltuk a Nemzeti dalt, majd emlékül szalagot helyeztünk el.

Egy kis ajándékvásárlás után hazaindult kis csapatunk Miskolcra.

Hazaérve kicsit fáradtak voltunk, de sajnáltuk, hogy csak eddig tartott. Nagyon szép élményekkel, látnivalókkal, történelmi és irodalmi tudással lettünk gazdagabbak. Köszönjük a szervezőknek a lehetőséget. És külön köszönjük a munkáját Csaba bácsinak / mi csak így hívtuk/ a sofőrünknek, valamint az idegenvezetőnknek, Erzsike néninek, aki szívvel-lélekkel tette a dolgát, hogy minél többet tanuljunk, de jól is érezzük magunkat.