Nagyvárad

Erdély

összefogás

Kárpátaljai kirándulás a Miskolci Jókai Általános Iskolával

„ Határtalanul’’ nagy öröm érte iskolánk hetedikeseit. Az EMMI Támogatáskezelő eredményesen bírálta el intézményünk Határtalanul pályázatát, 1 346 000 forinttal támogatva a tanulók utazását. 2015. november 8. és 11. között „Istennel a hazáért és a szabadságért’’ jelszó keretében szebbnél-szebb történelmi, irodalmi, földrajzi helyet kerestünk fel.

Határtalanul Kárpátalján

„ Határtalanul’’ nagy öröm érte iskolánk hetedikeseit. Az EMMI Támogatáskezelő eredményesen bírálta el intézményünk Határtalanul pályázatát, 1 346 000 forinttal támogatva a tanulók utazását. Így immár harmadik alkalommal utazhattak diákjaink a történelmi Magyarország magyarok lakta területére. 28 tanulónk és hárman, kísérőtanárok ismerkedhettünk meg Kárpátalja nevezetességeivel 2015. november 8. és 11. között.  „Istennel a hazáért és a szabadságért’’ jelszó keretében szebbnél-szebb történelmi, irodalmi, földrajzi helyet kerestünk fel. Beregszász, Ungvár, Munkács, Verecke- Petőfi, Kazinczy, Rákóczi: kavarogtak fejünkben a nevek, szívünkben az érzések. A gyönyörű Kárpátok, a Latorca völgyének szépsége, a kint élő magyarok irántunk sugárzó szeretete örök emlék marad.

A négy napos kirándulás első állomása Munkács volt, ahol a várat tekintettük meg, mely helyszíne volt  II. Rákóczi Ferenc gyermekéveinek. Koszorút helyeztünk el Zrínyi Ilona és a kis Rákóczi szobránál.

Ungváron jártunk az ortodox és a görögkatolikus székesegyházban, ahol a ruszinság vallási szokásairól hallhattunk. A Skanzenben a környék régi népi építészetéből kaphattunk ízelítőt.

A 2. napon a Vereckei-hágóra vezetett utunk, ahol megkoszorúztuk a Honfoglalási Emlékművet, és közösen elénekeltük a Himnuszt.  Ide velünk tartott tíz nagyberegi diák is, akikkel másnap az iskolájukban még találkozhattunk, s bár rövid időt töltöttünk együtt, mégis sikerült barátságot kötni velük.

Természetesen az iskola sem maradhatott ki ezalatt a 4 nap alatt : a 3. napon két iskolába is ellátogattunk Nagyberegen: először a Református Líceumba, ahol találkoztunk az előző napon megismert diákokkal. Itt még óralátogatásra is volt alkalmunk.  Ezután a Magyar Nyelvű Középiskolában  a népművészeti kiállítást néztük meg, sőt, egy technikaóra keretében még a beregi szőttes készítésébe is betekinthettünk. Délután a helyi Művészeti Kerékpáros Egyesület izgalmas, akrobatikus bemutatóját élvezhettük. A bátrabbak rá is pattantak a „drótszamarakra’’, és elsajátítottak 1-2 egyszerűbb gyakorlatot. Este a Sürgő népi együttes táncházában mulattunk, éneket, táncot tanultunk.

Utolsó napunkon a csetfalvi református templom, a tiszaújlaki Turul-emlékmű és a nagyszőlősi középkori eredetű katolikus templom megtekintése volt programunk lezárása.

Az utazás során a gyerekek 6 csoportot alkotva számos feladatot kaptak, amelyek a megszerzett ismeretek elmélyítését szolgálták.

Köszönjük mindenkinek, aki segített abban, hogy részesei lehettünk ennek a csodálatos négy napnak! Köszönjük szálláshelyünk, a beregszászi Református Főiskola Kollégiuma szakácsnénijének a finom ételeket, felnőtteknek - gyermekeknek az adományokat: könyveket, játékokat, ruhákat- hálás kis kezekbe kerültek. Köszönjük iskolánknak, hogy lehetővé tette, hogy ott lehettünk. Köszönjük a szülőknek a bizalmat, mellyel elengedték gyermeküket erre a nem mindennapi útra!                                                                                                                                                            dr. Hanvay Csabáné

Horváth Lászlóné

Molnár Andrea       - kísérőtanárok

Jókai Mór Református Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Óvoda