Erdély Dombóvárról

2017.09.06.

DOMBÓVÁR DÉVÁN HATÁRTALANUL

1. nap

Geszt-Nagyszalonta

Az iskolából elindulva (06.óra) ismertetjük a buszos utazás szabályait. Csapatokat alakítunk, így fognak a tanulóink dolgozni a 4 nap során.

Az Arany János emlékév keretében az első napot ARANY Jánosnak szenteljük. A határnál található Geszt településen kezdjük a látogatásunkat. Geszt, a Tiszák ősi fészke, a Békés-Bihari térség egyik „zsáktelepülése”. Geszt leromlott állapotú kastélya és az ahhoz tartozó kastélypark –, mely egykoron 27 holdas angol park volt – ma is az egykori arisztokrácia fényűző életmódjáról mesél a látogatónak. A park ma természetvédelmi terület. A kastélyparkban áll még az a ház, melyben 1851-ben Arany János lakott, hisz itt házi tanítóskodott a magyar irodalom kiemelkedő alakja, Arany János, aki a Tisza-kastélyban töltött időkre a Domokos-napra című alkalmi versében is visszaemlékezik. Arany házitanítóként az ifjú grófot, Tisza Domokost oktatta görögre és poétikára.

Ma itt található az Arany János emlékház, melyet hűen őrzi nagy költőnk emlékét. A helyi általános iskola is Arany nevét vette fel.

Arany János, Geszten élve, számos történettel, balladisztikus eseménnyel ismerkedett meg. Itteni élményei alapján írta meg első balladáinak egyikét, a Sára asszonyt. Itt ismerkedett meg a Köröstarcsaiak és a Ladányiak határvitájával, melyet Az eskü című balladájában dolgozott fel. Az Ágnes asszony című balladájának hiteles történetét is itt hallotta Arany.

A határátkelésről, az Európai Unióról beszélünk és Átkelünk a magyar-román határon.

Nagyszalonta

Nagyszalontán a Csonka torony látogatásával kezdjük a programot. Itt előadást hallgatunk meg Arany János és a torony történetéről. Megnézzük az Arany házat, ami ma tájházként üzemel.

Arany Juliska sírjánál emlékezünk a család tagjairól. Szállás elfoglalása, vacsora.

Este a nap összefoglalása, események rögzítése, fotók, írásos anyagok feltöltése. Útinapló elkészítése.

2.nap

Arad

Reggeli után Arad városába utazunk, ahol belvárosi sétánk folyamán ismerkedünk a város történelmével, épületeivel. A Megbékélés terén a szabadságharcról beszélgetünk. ARADI VÉRTANÚK emlékművéhez megyünk, ahol elhelyezzük az emlékezés virágait és elénekeljük a Himnuszt.

Déva

Déva városába érkezünk. A helyi partneriskolába látogatunk. Ismerkedünk az iskolával és a diákokkal. És a közös projektfeladatról beszélgetünk.

Felmegyünk a „magos” Déva várába. Majd a belvárost mutatják meg a helyi diákok. Szállás, vacsora után a nap összefoglalása, események rögzítése, fotók, írásos anyagok feltöltése. Útinapló elkészítése.

3. nap

Marosillye

A közös projektfeladat előkészítése. A megtervezett műveltségi vetélkedő feladatsorait állítjuk össze, közös csoportmunka keretében

Vajdahunyad

A Hunyadiak sasfészkébe teszünk kirándulást. Nagy királyunk Mátyás király itt töltötte gyermekkorát. Vajdahunyad vára a város fölé emelkedő dombtető szélére épült, közvetlenül a Zalasd patak mellett. Nehezen védhető helyről van szó, és emiatt mindig is kételyek merültek fel a vár hadászati jelentőségével kapcsolatban.

Déva

Este a helyi diákokkal közös programon veszünk részt. Az este másik részében közös tánctanuláson veszünk részt, amit zenés-táncos mulatsággal zárunk.

Szállás, vacsora

4.nap

Marosillye

Gyulafehérvár

Erdély ősi történelmi fővárosa. Az óvárosban teszünk látogatást. Az érseki székesegyház a 13. században épült, az erdélyi fejedelmek temetkezési helye, 1991-től érseki központ. Benne ma is láthatók a Hunyadiak síremlékei, valamint Izabella királyné és János Zsigmond fejedelem gazdagon díszített kőszarkofágjai. Altemplomában erdélyi fejedelmek és püspökök egész sora nyugszik.

Királyhágó

A Királyhágó, Erdély kapuja. Itt búcsúpillantást vetünk Erdélyországra.

A programváltoztatásának, naponkénti átcsoportosításának jogát fenntartjuk!

Jó készülődést kíván az Önök utazását szervező Iroda, a Scool-Túra Kft.!