Nagyvárad

összefogás

2016.10.02.-05. A Sági Általános Iskola Felvidéken

A Ság hegytől a Magas- Tátráig

Iskolánk 7. osztályos tanulói közül tizenketten négy felejthetetlen napot töltöttünk Szlovákiában a Határtalanul program keretében. Október 2. és 5. között felkerestük az egykor Magyarországhoz tartozó Felvidék jelentősebb irodalmi, történelmi emlékhelyeit, megismertük földrajzi, természeti értékeit.

Az államhatárt Komáromnál léptük át, s a Duna parti városban, Révkomáromban Jókai szobránál, Bartók Béla emléktáblájánál emlékszalagot helyeztünk el. Megismertük az író és a zeneszerző életpályáját, hallottunk műveikről. A Szent András templomon megfigyeltük a barokk stílus jellegzetességeit.  Az Európa Udvarban olyan országok neveit kellett összegyűjtenünk, melyek jellegzetes építészeti stílusai helyet kaptak ezen a csodaszép téren. Mikszáthfalván az emlékházat kerestük fel, s az idegenvezető élvezetes előadásából sok érdekességet tudtunk meg Mikszáth Kálmánról, a családról, a tótok életéről. Itt korabeli gyerekjátékokkal is tudtunk játszani. Kékkőn a várat néztük meg, mely többek között a Balassa család birtokában is volt. Balassi Bálintra emlékeztünk, beszéltünk verseiről, a vitézi életről. A bástyáról körülnézve csodálatos panorámában volt részünk. Rimaszombaton aludtunk, s másnap reggel felkerestük a Tompa Mihály Alapiskolát. Itt szlovákiai magyar gyerekekkel ismerkedtünk, s ajándékkal kedveskedtünk nekik. Utunk a Szlovák karsztban folytatódott. A festői környezetben található gombaszögi cseppkőbarlangban a világon egyedülálló szalmacseppkövek ,  a cseppkövekből kialakult érdekes formák / medúza, bagoly, Hófehérke és a hét törpe / mindenkit lenyűgöztek. Megismertük a cseppkövek kialakulását, fajtáit, a táj jellegzetes állatvilágát. A hegyoldalon foltos szalamandrákat láttunk . Betléren, az Andrássy Vadászkastélyban bepillanthattunk a főúri családok életébe, szokásaiba. Eredeti, gyönyörű fabútorokat, edényeket, dísztárgyakat láttunk a kastély termeiben.  A gróf vadásztrófeáit is megnéztük /pl.: elefánt, krokodil, grizlymedve, farkas/ . Az egyiptomi kiállításon  láthattuk egy kispap szarkofágját, s egy gyerekmúmiát.  Krasznahorka felé indulva a buszon János bácsi megtanította a Krasznahorka büszke vára című dalt. A vár zsindelyszerkezete pár éve leégett, felújítások zajlanak, de Krasznahorka vára kívülről is szép látványt nyújtott. Szállásunk a Szlovák Paradicsom lábánál volt, gyönyörű környezetben. A harmadik napon a Szepesség nevezetességeivel ismerkedtünk. Iglón a városnézés során az orsó alakú főteret, Csontváry szülőházát, a Szűz Mária mennybemenetele templomot néztük meg. Lőcsén megismertük a lőcsei fehér asszony történetét, láttuk a gyönyörű lábasház jellegű megyeházát, a Szent Jakab templom pedig mindenkit lenyűgözött. Itt található a világ legnagyobb és legszebb szárnyasoltára, Pál mester alkotása. Út közben láttuk a szepesi várat, s megálltunk egy kénforrásnál, melyből egykor a vár urainak hordták a fürdővizet. Késmárkon két evangélikus templomban jártunk. A régi, fatemplom belsejében, hajóban éreztük magunkat, csodálatos volt. Az új evangélikus templomban Thököly Imre, a híres kuruc vezér sírja előtt tisztelegtünk. Elénekeltük a Himnuszt, s emlékszalagot helyeztünk a koporsóra. A nap végén egészen a Lomnici- csúcs lábáig mentünk. Lenyűgöző érzés volt a magas hegycsúcs alatt állni. Utolsó nap Selmecbánya volt az úticél. Megismertük a bányavidéket, jelentős városait, a bányalátogatás előtt kisfilmben ismertük meg a bányászok életét, munkáját, a bányászat módját. Leereszkedhettünk a bányába, átéltük a bányászok mindennapjait.

Az út során végig csapatokban dolgoztunk, a buszon felkészültünk az adott hely történetére: előzetes gyűjtőmunkákról számoltunk be, János bácsi mesélt érdekesebbnél érdekesebb történeteket, a látottakról kérdéseket kaptunk. Esténként útibeszámolókat készítettünk,  különféle feladatokat oldottunk meg a nap során megtekintett helyekkel kapcsolatosan.

Fáradtan, de rengeteg élménnyel, ismerettel gazdagabban értünk haza. Gyönyörű helyeken jártunk, építészeti stílusokról, történelmi korokról, híres magyar alkotókról, a természetben zajló folyamatokról hallottunk, s mindezt láthattuk élőben. Köszönjük Kiss Jánosnak, idegenvezetőnknek az élvezetes magyarázatokat,  a rengeteg információt, amit végig az út során megosztott velünk. A Felvidéken töltött négy nap érzelmileg, tudásban egyaránt meghatározó, maradandó élményt nyújtott számunkra.