Nagyvárad

2017.05.11.-13. A Kisnánai Szent Imre Általános Iskola Erdélyben

ERDÉLYI BARANGOLÁS
Határtalanul! program
Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek c. pályázat
Pályázati azonosító: HAT-16-01-0105

A Kisnánai Szent Imre Általános Iskola 7. évfolyamos diákjai két pedagógus (Juhászné Koklács Éva és Kohajda Melinda) kíséretével az EMET Határtalanul pályázatának keretében „Erdélyi barangolás” címmel 2017. május 11-13. között Erdélybe látogattak.

„Első állomásunk Nagyvárad volt, ahol idegenvezetőnk irányításával megtekintettük a Kanonok-sort, a Székesegyházat, Nagyvárad alapítójának, Szent Lászlónak a szobrát a Püspöki palota kertjében, a Sas Palotát, a Holdas templomot, Ady Endre emlékmúzeumát, a Szigligeti Színházat és a sétálóutcán Ady Endre által alapított Holnap irodalmi társaság meghatározó alakjait ábrázoló szoborcsoportot. A diákok nagy örömmel ültek le Ady Endre, Dutka Ákos, Juhász Gyula és Emőd Tamás mellé egy kávéházi asztal körül.

Nagyszalontán Arany János szülőházánál a költő idejében is ott található kút mellett fényképezkedtek a gyerekek az udvaron, de az új nádfedeles parasztház homlokzatán is hirdeti egy emléktábla, hogy valamikor ott állott az egyik leghíresebb magyar költő szülőháza. Felkerestük az Arany János emlékmúzeumot is, melynek a szalontaiak által "Csonkatoronynak" nevezett műemlék épület ad helyet és a gyerekek rendhagyó irodalomórán vehettek részt. Ezután a Házsongárdi temetőbe mentünk, ahol emlékszalagot helyeztünk el Arany János lánya, Arany Julianna sírjánál. Este a helyi gyermekotthon lakóival ismerkedtünk meg a szálláshelyünkön, ahol közösen kézilabdáztak, futballoztak és kosárlabdáztak gyermekeink a vendéglátókkal.

Másnap Arad városába utaztunk, ahol emlékszalagot helyeztünk el az 1849. október 6-án, Aradon kivégzett 13 tábornok emlékére állított Szabadság-szobornál és a Vesztőhelyen lévő emlékműnél is. Az aradi Városháza színes üvegablakait is megcsodáltuk.

Délután Marosillye nyugati szélén meglátogattuk a XIX. század közepén épített Bornemisza-kastély tőszomszédságában álló Veres-bástyát, melyet Bethlen Gábor fejedelem szülőházaként tartanak számon. A dévai Szent Ferenc Alapítvány vette tulajdonába és szépen helyreállíttatta az alapítvány vezetője, Böjte Csaba ferences testvér. Miközben megismerkedtünk az erdélyi fejedelemség életével és munkásságával, KVÍZ-feladatokat oldottunk meg. Ezután egy kisfilmet is megtekinthettünk, amelyben Böjte Csaba az árva gyermekekhez hasonlítja a gondozatlan történelmi emlékhelyeket.

Ezután Dévára utaztunk, ahol a meredek hegyen magasodó dévai várat felvonóval közelítettük meg, ami nagyobb élmény volt a gyerekek számára, mint felsétálni. Így maradt erejük bejárni a vár területét is. A nap zárásaként elfoglaltuk szállásainkat a Dévai Szent Ferenc Alapítvány házában, találkoztunk az ott lakó gyermekekkel és megajándékoztuk őket.

Harmadnap elhaladtunk a Tordai hasadék mellett, majd a Tordai sóbánya földalatti birodalmában tehettünk látogatást. Megtekintettük Kalotaszeg egyik leglátványosabb református templomát Körösfőn és emlékszalagot helyeztünk el Vasvári Pál emlékművénél. Barangoltunk a körösfői vásársoron és vásárolhattunk helyi varrottasokat, illetve fából faragott tárgyakat, népi kerámiákat, melyekről híres a kalotaszegi település.
Csucsán megnéztük a Boncza-kastélyt, majd a Királyhágóról visszatekintve búcsút vettünk Erdélytől.

Ezzel az utazással közelebb tudtuk hozni tanulóinkhoz Erdély neves személyeit, a tanult történelmi események helyszíneit, hiszen 3 felejthetetlen napot töltöttünk ott, ami mindannyiunk számára örök emlék marad!”