2018.05.27.-30. Az Emődi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola Erdélyben

Határtalanul 2018. – Arany János nyomában

1. nap

Reggel 6 órakor indultunk az iskola parkolójából. Nagy várakozás előzte meg ezt az utazást, mert sokan a tanulók közül még nem jártak a határon túl. Különösen izgatottak voltunk, hiszen nehezen tudták diákjaink elképzelni, hogy hogyan is élnek magyarok egy idegen országban. A határ átlépése mindenkiben nyomot hagyott. A Királyhágó gyönyörű tájaiban gyönyörködtünk az első pihenőnél. Idegenvezetőnk elmesélte a Tordai hasadék mondáját és megtudhattuk, mi is a valóság. A nagyenyedi kollégiumban hátborzongató és egyben megható volt híres emberek nyomában járni. Gyulafehérváron megtekintettük a székesegyházat, a várat és az ortodox templomot. Majd Déva felé vettük az irányt, már messziről csodálhattuk a „magos” falakat. Elfoglalva a szállást, elfogyasztottuk a finom vacsorát és megismerkedtünk a gyermekotthon lakóival.

2. nap

A mai napon a reggeli után Marosillyére indultunk, ahol Bethlen[SL1]  Gábor szülőházában egy nagyszerű rendhagyó történelemóra keretein belül ismerkedhettünk meg a család és az épület történetével. A korhű ruhák, melyeket magukra öltöttek a tanulók segítettek felidézni a kor hangulatát. Ezután visszatértünk Déva városába, ahol „csúcstámadásra” indult a csapat. Gyalogszerrel hódítottuk meg „magos Déva várát”, kellemesen elfáradtunk, így jólesett a déli szieszta. A délután Vajdahunyad várának megismerésével kezdődött, a tanulók csoportmunka keretében fedezték fel a várat és lelkesen oldották meg a munkafüzet feladatait. Visszatérve Dévára a Szent Ferenc Alapítvány kolostorát és a gyermekotthon lakóinak életét ismerhettük meg egyik bentlakó gyermek hiteles tolmácsolásában. Az esti városnéző séta zárta a mozgalmas napot, öröm volt látni a gyermekotthon lakói és a tanulóink között alakuló kapcsolatokat.

3. nap

Búcsút vettünk Déva városától és új ismerőseinktől és útra keltünk Arad felé, Útközben megálltunk a Máriaradnai kegytemplomnál. Aradra érkezve első utunk vár melletti vesztőhelyre vezetett, ahol kegyelettel emlékeztünk az aradi vértanúk hősiességére. Sétát tettünk a belvárosban a szabadság szobornál, majd megcsodáltuk a minorita templomot és a városháza szecessziós épületét. Rövid szabadprogram után Nagyszalontára utaztunk, ahol szétnéztünk az Arany-portán, felidézve költőnk gyermekkorát. Későbbi munkásságáról a frissen felújított Csonka torony interaktív kiállításán tájékozódhattunk bővebben. Az utolsó éjszakát a Szent Ferenc Alapítvány nagyszalontai gyermekotthonában töltöttük. Csekély adománnyal köszöntük meg a szíves fogadtatást és a finom vacsorát. Az esti beszélgetések során betekintést kaptunk a gyermekotthon lakóinak mindennapjaiba, különösen a legkisebb lakók bizalmát elnyerve sikerült képet kapni az itteni életükről.

4. nap

Reggeli után fáradtan, de sok élménnyel indultunk haza, Bihar megye székhelyét azonban semmiképpen nem hagyhattuk ki. Egy csodásan felújított városrészt láttunk Nagyváradon a Szent László tér, Sas –palota, Városháza, Szigligeti Színház útvonalon sétálva. Rövid szabadprogram után a bazilika monumentális épületét és a püspöki palota kertjét tekintettük meg, melyet Szent László szobra őriz. Hazafelé tartva már azon gondolkodtunk, hogy hogyan tudjuk majd az otthoniaknak szavakba önteni a 4 nap tapasztalatait, élményeit, melyet csak azok tudnak igazán átérezni, akik idegen országban magyar szót hallanak. A közelgő Nemzeti Összetartozás Napja kitűnő alkalom lesz a beszámolásra iskolatársaink és tanáraink előtt, bíztatva őket, hogy ebben a programban vegyenek részt ezután is.