Nagyvárad

Erdély

összefogás

A Diósgyőri Nagy Lajos Király Általános Iskola Felvidéken

2016. május 11-13 között került sor a felvidéki magyar várakat érintő kirándulásra.
Célterületünk a Felvidék, annak is a régi magyar várai voltak. A Scool-túra Kft. szervezésében került lebonyolításra a kirándulás. Mindent dokumentálni kellett, így a diákok egész úton valamilyen tevékenységre voltak késztetve. Hogyan sikerült mindez? Álljon itt néhány, tanulói munkából vett részlet, illetve tanulói munka fotója.

1. nap

„8-kor indultunk az iskolától az első állomásunk, Tornalja felé. A határt megközelítve, átlépve ismeretekkel gazdagodtunk. Mint pl. 2004.május 1-jén csatlakozott Magyarország az Európai Unióhoz.   A schengeni övezethez hazánk 2007. december 1-jén csatlakozott. Nemsokára megérkeztünk Tornaljára, a Kazinczy Ferenc Magyar Tanítási Nyelvű Alapiskolába, ahol szívélyesen fogadott az igazgató helyettes néni. Itt a mi iskolánk és a testvériskola is bemutatkozott. Ezután néhány fiú barátságos futballmeccset játszott a testvériskolával.

Következő állomásunk Gombaszög volt, ahol egy cseppkőbarlangban többféle cseppkőben gyönyörködhettünk, melyből a legelterjedtebb a „szalma cseppkő”.

Tovább folytattuk utunkat az Andrássy Mauzóleumhoz, ahol Andrássy Franciska és Andrássy Dénes nyugszik.

A Betléri kastélyban, vadászházban megismerhettük a régi főúri családok életét, bútorait, életmódját.

Utána Rozsnyó következett, ahol megtekintettük a fő teret, és végre fagyiztunk is.

Krasznahorka várához buszoztunk. Gyalog felmentünk a várhoz, de sajnos nem tekinthettük meg, mert a vár tetőszerkezete 4 évvel ezelőtt leégett.

A napot a szálláshelyre, azaz Rimaszombatra való utazással zártuk.”

2.nap

„ A napot rimaszombati városnézéssel kezdtük. Megtekintettük a fő teret, megbeszéltük a gazdag polgárházak elrendezését. Nem övezte városfal, mivel sokszor érte támadás a várost és ezért nem tudták a városfalakat újraépíteni. Őrtoronyból jelezték a támadást és a gyakori tüzeket.  Megtudtuk, hogy Petőfi Sándor itt lett 1845-ben táblabíró. Majd fagyiztunk.

Következő állomásunk Losonc volt. Itt mi, tanulók ismertettük a zsinagóga, a katolikus és a református templom történetét, amire előző este kellett felkészülnünk. Szent László király szobrát is megtekintettük.

A buszon Zólyom felé, megismerkedtünk a vár építésének mondájával. A vár épületében múzeum működik, ahol csodaszép festményeket és szobrokat láthattunk. Le kellett rajzolnunk a várat egy általunk választott nézetből.

Tettünk egy nagy sétát a városban.

Estére megérkeztünk második napi szálláshelyünkre, Selmecbányára, ahol finom vacsorát kaptunk. Ezután még tettünk egy levezető sétát a városban”

3.nap

„A svédasztalos reggeli után Selmecbányán a bánya skanzenbe látogattunk, ahol be kellett öltöznünk: sisak, kabát, elemlámpa. A tárnába való lemenetel előtt kisfilmet vetítettek, amely megismertetetett a bányászok nehéz életével.

Szűk helyen kellett mennünk.

Az utazásunk következő szakasza kicsit hosszúra nyúlt, mert a buszt többször is szerelni kellett. Műszaki okok miatt késtünk vagy 4 órát.

Bozók vára következett, amely négyszögletű, minden sarkán bástyával. Nagyon tetszett, mert szabadon kószálhattunk a régi falak között.

Kékkő volt az utolsó állomásunk. A bástyáról csodálatos kilátás nyílt a környékre.

Fáradtan, de élményekben gazdagodva indultunk haza.

Bánrévénél léptük át a határt. Nyolc órakor értünk az iskolához.”

A tanulók által készített útinaplókból szerkesztett változat.